Keresőoptimalizálás

A keresőoptimalizálás (angolul Search Engine Optimization, azaz SEO) a weblap keresőmotorokban való megjelenésének javítását jelentheti "normál" avagy nem fizetett keresési eredményekben is. Általánosságban minél előbb, azaz jobban rangsorolva a találati oldalon és többször jelenik meg egy oldal a találati listában akkor, annál több látogatást szerez a kereső használóitól. A SEO különböző területeket céloz meg, mint például a képkeresés, videókeresés, helyi keresés vagy tudományos keresés, újságcikk-keresés avagy iparág-specifikus keresés is.

Internetes marketing stratégiaként a SEO figyelembe veszi a keresőmotorok működését is, az emberek keresési hajlamát, a keresési szavakat vagy kulcsszavakat, a célközönség preferált keresőit is. Egy weblap optimalizálása állhat a tartalmának szerkesztéséből és a HTML-kódjának szerkesztéséből vagy, a kulcsszó relevanciájának növelése és az indexelés megkönnyítése érdekében is.

A SEO-k rövidítés a keresőoptimalizálókra (angolul search engine optimizers) is vonatkozik, akik a keresőoptimalizálást elvégzik. A keresőoptimalizálók a SEO-t mind külön projektként, mint egy marketingkampány részeként is szolgáltatják. A SEO taktikák a weblap fejlesztésébe és dizájnolásába is beépíthetők lehernek. A keresőbarát kifejezés az olyan CMS-ekre, weboldalakra, menükre, képekre, videókra, online boltokra használható, amelyeken elvégezték a keresőoptimalizálás folyamatát is.

Fontos megjegyezni, hogy habár a kereső cégek maguk is támogatják a SEO azon formáját, ami segíti az oldalak sikeres feltérképezését is, de számos keresést befolyásoló tényező üzleti titok. Így sok esetben a SEO munka megfigyelésre, statisztikákra és ezekből levont következtetésekre szorítkozik, nem pedig a vállalatok által megadhatott hivatalos ismeretanyagra. Ennek következménye lehet az is, hogy folyamatban lévő fejlesztések visszacsatolási hiánya miatt egyes közvetetten bizonyított működési mechanizmusok nem biztos hogy érvényesek lesznek akár évek múlva is. A keresőoptimalizáció területén szükséges a folyamatos kutatások és vizsgálatok végrehajtása és figyelemmel követése is. Vannak azonban régi, jól bevált alap szabályok, amiket mindenképpen érdemes betartani a keresőoptimalizálásban is.